5 TIPS FOR Å LINDRE ISJIAS SMERTER

Fysioterapeut og Spesialist i Bioelektronisk Terapi
Norkor Norway

IKKE LID UNØDIG AV ISJIAS SMERTER!

Lider du av isjiassmerter som reduserer livskvaliteten din og ødelegger nattesøvnen? Isjias kan være ubeskrivelig vondt, men det er ingen grunn til å forsette å lide.

I denne artikkelen får du de 5 beste tipsene for å lindre isjias smerter hjemme,  raskt og effektivt, uten kortison og medikamenter.  

 

HVA ER ISJIAS?

De fleste vet hva isjias betyr - korsryggsmerter som stråler nedover i venstre eller høyre bakdel inn i beinet og noen ganger helt inn i foten. I noen tilfeller kan smertene være uutholdelige.

Isjias refererer til smerter som utstråler langs isjiasnerven, som forgrener seg fra nedre del av ryggen gjennom hoftene og baken og nedover hvert ben. Isjias påvirker vanligvis bare den ene siden av kroppen din.

Isjias årsak kan være prolaps i ryggen ( skiveprolaps),  eller innsnevring av ryggraden (spinal stenose) som trykker på en del av nerven. Dette forårsaker betennelse, smerter og ofte noe nummenhet i det berørte benet.

Selv om smerten forbundet med isjias kan være alvorlig, løser de fleste tilfellene seg med ikke-operative behandlinger.

Personer som har alvorlig isjias som er forbundet med betydelig bensvakhet eller tarm- eller blæreendringer, kan være kandidater til kirurgi.

Falsk isjias, også kalt isjialgi er smerter uten at nerven er i klem. Falsk isjias og isjialgi er mye mer vanlig enn prolaps i ryggen som gir deg «ekte isjias».

Piriformis-syndrom er en tilstand der piriformismusklen, som befinner seg i baken, blir veldig stram og spastisk.

Piriformismusklen kan irritere isjiasnerven i nærheten og forårsake smerter, nummenhet og prikking langs baksiden av beinet og inn i foten (ligner på isjias smerter). 

 

HVOR LENGE VARER ISJIAS?

Isjias kan vare fra uker til måneder, og noen blir dessverre plaget i perioder resten av livet, og da er det svært viktig med riktig isjias behandling og etterhvert øvelser og lett trening når de verste smertene har roet seg. 

 

SYMPTOMER PÅ ISJIAS

Smerter som stråler fra korsryggen til baken og ned på baksiden av beinet er kjennetegnet på isjias lumbago. Du kan kjenne ubehaget nesten hvor som helst langs isjiasnerven, men det er veldig vanlig at du følger en bane med smerter fra korsryggen til baken og baksiden av låret og leggen.

Smertene kan variere mye, fra mild smerte til en skarp, brennende følelse eller uutholdelig smerte. Noen ganger kan det føles som et støt eller elektrisk støt. Det kan være verre når du hoster eller nyser, og langvarig sitting kan forverre symptomene. Vanligvis påvirkes bare den ene siden av kroppen din.

Noen mennesker har også nummenhet, prikking eller muskelsvakhet i det berørte benet eller foten. Du kan ha smerter i den ene delen av beinet og nummenhet i en annen del.

Så mange som 40 prosent av mennesker vil oppleve dette på et tidspunkt i løpet av livet. Faren for lumbago isjias blir hyppigere etter hvert som du blir eldre.

 

5 TIPS FOR Å LINDRE ISJIAS SMERTER

 

TIPS NR.1: Bruk et bioelektronisk apparat

Bioelektronisk terapi er en avansert medisinsk teknologi tilgjengelig for hjemmebruk, dokumentert effektiv ved isjias smerter, og kan gi en meget god lindring for selv de verste tilfellene.

Det beste er at behandlingen kan utføres hjemme eller der du er, når du trenger det, og så ofte du har behov. Regelmessig behandling kan gi langvarige resultater.

Apparatet er enkelt å bruke og fungerer ved at det blokkerer smerte-signalene fra å nå hjernen. Den smertelindende effekten kan vare fra noen timer til et døgn.

Et slik apparat vil raskt lindre smertene dine, og det behandler også isjias symptomer som betennelse i isjiasnerven og stram muskulatur i området som forverrer smertene.

Ved hjelp av mikrostrøm, stimuleres viktige prosesser i cellene som hjelper med å dempe betennelsen i og rundt isjiasnerven.

Apparatet kan redusere behovet for isjias smertestillende som Paracet og Voltarol.

Leger er gla i å skrive ut disse medikamentene, men dessverre påvirker de hele kroppen og har en rekke bieffekter, og er slettes ikke det beste for kroppen ved langvarige smerter. 

Kortisoninjeksjoner er en vanlig isjias behandling, og kan gi en god kortsiktig lindring. Bieffektene ved kortison er at kortisonet bryter ned vevet, så man bør derfor unngå å bruke kortison flere ganger, da dette kan forverre problemet på lang sikt.

Bioelektronisk terapi er en medisinsk teknologi som raskt har blitt den mest effektive behandlingen tilgjengelig for å lindre isjias smerter i eget hjem.

 

MiTouch apparatet fra NuroKor kan anbefales da det tilbyr både TENS som lindrer smertene, og mikrostrøm som er dokumentert for å dempe betennelser og fremme vevsreparasjon. 

KorBand   som sees på bildet i midten, er et genialt tilbehør til apparatet, som  som en stor elektrode med borrelåsbelte. Beltet gjør det enkelt å sette på ryggen, isteden for elektrodepads. Elektrodepadsene kan settes på i tillegg langs isjiasnerven på hofte og bein.

NuroKor tilbyr 30 dagers fornøydgaranti, slik at du kan teste denne behandlingen hjemme uten risiko.  

 

TIPS NR. 2: Det er OK å trene

Det kan føles unaturlig å trene når du har smerter, men forskning tyder på at å ligge i sengen eller unngå aktivitet kan forverre tilstanden din. Du bør fortsette dine daglige aktiviteter så mye som mulig.

Uten trening og bevegelse blir rygg-muskulaturen og ryggrad konstruksjonene svake og stive, og er mindre i stand til å støtte ryggen. Svak muskulatur kan føre til ytterligere traumer og belastninger, noe som kan forårsake ytterligere smerte i rygg og isjiasnerve.

Du bør inkludere forsiktig daglig trening for å lindre isjias smerter. Trening skal ikke være smertefullt eller for anstrengende.

Gå en liten tur rundt i huset eller i nabolaget, så lenge eller langt som du tolererer uten at det forverrer smertene.

Kjerneøvelser for å gjøre ryggraden sterkere er supert. En sterkere ryggrad beskytter bedre mot lumbago isjias.

Trening hjelper også med å frigjøre endorfiner som reduserer oppfatningen av smerte, og bidrar til å forbedre blodsirkulasjonen og tilførsel av næringsstoffer til isjiasnerven og det omkringliggende vevet, noe som øker fleksibiliteten og bidrar til å dempe betennelsen.

Du bør få veiledning av din fysioterapeut eller en profesjonell for riktige øvelser for deg. 

 

TIPS NR.3: Ispakning og varmepute

Vekslende varme- og is terapi kan gi god lindring av isjias smerter (isjias betennelsesdempende). Is kan bidra til å redusere betennelsen rundt isjiasnerven, mens varme hjelper blodsirkulasjon til det smertefulle området (som fremskynder helbredelsen).

 

 

TIPS NR.4 : Endre stillingen din

Enten du jobber ved skrivebordet ditt eller slapper av hjemme, vil du merke at isjias smerter øker hvis du sitter i samme stilling for lenge.  Sørg for å veksle mellom sittende, stående og liggende stillinger.

 

TIPS NR.5: Tøyningsøvelser

Inkluder forsiktige tøyningsøvelser i din daglige rutine. Tøyningsøvelser er en utmerket måte å forbedre fleksibilitet og bevegelsesområde, samtidig som du styrker kjernemuskulaturen.

Gjør noen enkle øvelser mens du ser på nyheter eller favorittfilmen din:

1: Ligg på ryggen med beina bøyd og føttene flate på gulvet.

2: Ta det ene kneet til brystet mens du holder den andre foten på gulvet.

3: Hold nedre rygg presset mot gulvet, hold i opptil 30 sekunder.

4: Gjenta på den andre siden.

Du bør også prøve å tøye hamstringsmusklene forsiktig, da en stram hamstrings vil forverre isjias. Hamstrings er den store muskelen bak på låret.

 

KAN ISJIAS VÆRE FARLIG?

Den ekstreme smerten ved isjias krever ikke alltid legehjelp, men noen isjias symptomer er verdt å være obs på! I sjeldne tilfeller kan forsinket medisinsk behandling føre til eller forårsake permanent nerveskade. 

Hvis du opplever noe av følgende under, må du oppsøke lege så snart som mulig:

  • Du har sterke smerter i korsryggen og beina
  • Du opplever nerve-relaterte symptomer, som svakhet, nummenhet, prikking elle elektrisk sjokk-lignende smerte
  • Smerten din blir bare verre
  • Du har problemer med tarm og/eller blærekontroll 

 

HVORDAN SOVE MED ISJIAS?

Mange sliter med nattesøvn, så her er noen tips til hvordan sove med isjias:

  • Prøv først å sove på siden i fosterstilling med en pute mellom knærne. Denne posisjonen bidrar til å fjerne trykket fra isjiasnerven.
  •  For det andre, bruk en fast, men likevel konturformet madrass for å støtte ryggen og minimere smerte.
  •  Du kan også legge en varmepute på det berørte området i 20 minutter før leggetid. 

 

Les historien om Jan som hadde store isjias smerter, og som fikk hverdagen tilbake med et lite apparat.

"Dette apparatet forandret livet mitt fra et rent smertehelvete. Det var helt ubeskrivelig fantastisk for meg " uttaler Jan.

 

IKKE LA ISJIAS ØDELEGGE LIVSKVALITETEN DIN! 

Vi er her for deg!

Har du spørsmål om hvordan du naturlig kan behandle isjias med bioelektronisk terapi? Ta gjerne kontakt med oss for en gratis konsultasjon! Vårt hjelpsomme personale kan også veiledede deg på hvordan du skal bruke et slikt apparat. 

 

AVSLUTNING:

Bioelektronisk terapi er en dokumentert effektiv behandling som gir en rask isjias smertelindring, demper betennelsen i isjiasnerven.

En naturlig behandling som spiller på lag med kroppen, som fungerer raskt, og er enkel å utføre i eget hjem.

Kombiner bioelektronisk terapi med varme/ is og lette isjias øvelser og trening etterhvert som smertene slipper taket, så er du på god vei til en bedre hverdag med mindre smerter og høyere livskvalitet. 

Ved spørsmål kan du kontakte oss på info@nurokor.no.

Bli kvitt isjiassmertene– få en helt ny hverdag med MiTouch. Bestill her!

Hilde Hjertholm

Hilde er utdannet fysioterapeut med spesialkompetanse på bioelektronisk medisin. Hun har kronisk smerteproblematikk som spesialområde som hun har jobbet med i mange år.

Hilde brenner for å dele kunnskap om bioelektronisk terapi som er en bærbar medisinsk teknologi som har potensialet til å hjelpe mange mennesker til smertefrihet og en bedre livskvalitet, uten bieffekter fra medikamenter.

Bioelektronisk medisin

  • Effektiv smertelindring uten medisiner – men i form av elektrisitet
  • Anbefalt av smertespesialister
  • Fagfelt innen medisin som kombinerer biologi, nevrovitenskap og teknologi for å behandle et bredt spekter av smerte- og helseproblemer
  • Enorm utvikling på forskningsfronten gjør det mulig for mange å bytte ut enkelte medisiner med bio-elektriske apparater
  • I tillegg til å lindre smerte, kan bio-elektrisk medisin også brukes til å øke styrke, gi raskere rehabilitering og forbedre prestasjon

Legg igjen en kommentar

Navn .
.
Beskjed .

Vær oppmerksom på at kommentarer må godkjennes før de publiseres