5 TIPS FOR Å LINDRE ISJIAS SMERTER

CEO og Fysioterapeut
Norkor Norway

De fleste vet hva isjias betyr - korsryggsmerter som stråler nedover i venstre eller høyre bakdel inn i beinet og noen ganger helt inn i foten. I noen tilfeller kan smertene være uutholdelige, og selv om det kan være vanskelig å tro, går isjias ofte bort i løpet av en 3 måneders tid med konservativ behandling som kan gjøres i ditt eget hjem.

 HVA ER ISJIAS?

Isjias refererer til smerter som utstråler langs isjiasnerven, som forgrener seg fra nedre del av ryggen gjennom hoftene og baken og nedover hvert ben. Isjias påvirker vanligvis bare den ene siden av kroppen din.

Isjias forekommer oftest når en prolaps i en mellomvirvelskive, eller innsnevring av ryggraden (spinal stenose) trykker på en del av nerven. Dette forårsaker betennelse, smerter og ofte noe nummenhet i det berørte benet.

Selv om smerten forbundet med isjias kan være alvorlig, løser de fleste tilfellene seg med ikke-operative behandlinger etter noen uker. Personer som har alvorlig isjias som er forbundet med betydelig bensvakhet eller tarm- eller blæreendringer, kan være kandidater til kirurgi.

Falsk isjias eller piriformissyndrom er en tilstand der piriformismuskelen, som befinner seg i baken, blir veldig stram og spastisk, og forårsaker smerter. Piriformismuskelen kan også irritere isjiasnerven i nærheten og forårsake smerter, nummenhet og prikking langs baksiden av beinet og inn i foten (ligner på isjias smerter).

Opplev rask smertelindring uten medisiner – få en helt ny hverdag med MiTouch. Bestill her!

SYMPTOMER PÅ ISJIAS

Smerter som stråler fra korsryggen til baken og ned på baksiden av beinet er kjennetegnet på isjias lumbago. Du kan kjenne ubehaget nesten hvor som helst langs isjiasnerven, men det er veldig vanlig at du følger en bane med smerter fra korsryggen til baken og baksiden av låret og leggen.

Smertene kan variere mye, fra mild smerte til en skarp, brennende følelse eller uutholdelig smerte. Noen ganger kan det føles som et støt eller elektrisk støt. Det kan være verre når du hoster eller nyser, og langvarig sitting kan forverre symptomene. Vanligvis påvirkes bare den ene siden av kroppen din.

Noen mennesker har også nummenhet, prikking eller muskelsvakhet i det berørte benet eller foten. Du kan ha smerter i den ene delen av beinet og nummenhet i en annen del.

Så mange som 40 prosent av mennesker vil oppleve dette på et tidspunkt i løpet av livet. Faren for lumbago isjias blir hyppigere etter hvert som du blir eldre.

Håper våre 5 beste tips på behandling isjias smerter som kan hjelpe deg:

5 TIPS FOR ISJIAS SMERTELINDERING

ISJIAS SMERTELINDRING TIPS NR.1:  Det er OK å trene

Det kan føles unaturlig å trene når du har smerter, men forskning tyder på at å ligge i sengen eller unngå aktivitet kan forverre tilstanden din. Du bør fortsette dine daglige aktiviteter så mye som mulig.

Uten trening og bevegelse blir ryggmuskulaturen og ryggrad konstruksjonene svake og stive, og er mindre i stand til å støtte ryggen. Svak muskulatur kan føre til ytterligere traumer og belastninger, noe som kan forårsake ytterligere smerte i rygg og isjiasnerve.

Du bør inkludere forsiktig daglig trening for å lindre isjias smerter. Trening skal ikke være smertefullt eller for anstrengende.

Gå en liten tur rundt i huset eller i nabolaget, så lenge eller langt som du tolererer uten at det forverrer smertene.

Kjerneøvelser for å gjøre ryggraden sterkere er supert. En sterkere ryggrad beskytter bedre mot smerter, lumbago isjias. Trening hjelper også med å frigjøre endorfiner som reduserer oppfatningen av smerte, og  bidrar til å forbedre blodsirkulasjonen og tilførsel av næringsstoffer til isjiasnerven og det omkringliggende vevet, noe som øker fleksibiliteten og bidrar til å dempe betennelsen.

Du bør få veiledning av din fysioterapeut eller en profesjonell for riktige øvelser for deg.

Isjias øvelser

ISJIAS SMERTELINDRING TIPS NR. 2: Bruk et smertelindringsapparat

Et bio-elektronisk terapi apparat gir en meget effektiv behandling av isjias, og er  trygt og sikkert valg som ikke bare lindrer smertene, men som også behandler isjias symptomer som betennelse og stram muskulatur i området som forverrer smertene.

MiTouch apparatet fra NuroKor er enkelt å bruke og stimulerer de perifere nervene gjennom elektroder som settes på det smertefulle området området, og blokkerer smertesignalene fra å nå hjernen slik at du opplever en god smertelindrende effekt uten å måtte ta isjias smertestillende medikamenter.

Ved hjelp av mikrostrøm som ikke merkes i bruk, stimulerer apparatet prosesser i cellene som er dokumentert effektiv for å fremme heling ogt på å dempe betennelsen i isjiasnerven og området rundt isjiasnerven. Dette forverrer smertene, så å dempe betennelsen er en svært viktig faktor for smertelindring.

Et slikt apparat kan du bruke hjemme selv når du trenger det, og så ofte du trenger det, og reduserer behovet for isjias smertestillende som Paracet og Pinex som er ikke å anbefale over lengre tid på grunn av bivirkningene.

 

MiTouch fra NuroKor er et avansert bioteknologi apparat som er bevist effektiv på isjias smerter. 

Opplev rask smertelindring uten medisiner – få en helt ny hverdag med MiTouch. Bestill her!

ISJIAS SMERTELINDRING TIPS NR.3: Is pakning og varmepute

Vekslende varme- og is terapi kan gi god lindring av isjias smerter (isjias betennelsesdempende). Is kan bidra til å redusere betennelse, mens varme hjelper blodsirkulasjon til det smertefulle området (som fremskynder helbredelsen).

Varme og is kan også bidra til å lette smertefulle muskelspasmer som ofte følger isjias. Legg en ispose på det smertefulle området i 15 minutter en gang i timen, og påfør deretter varme i 15 minutter hver 2. eller 3. time. Husk å alltid bruke en barriere (som et håndkle) for å beskytte huden din når du bruker varme eller is, og aldri sove mens du bruker varme eller is.

Isjias is varme pakning

ISJIAS SMERTELINDRING TIPS NR.: Endre stillingen din

Enten du jobber ved skrivebordet ditt eller slapper av hjemme, vil du merke at isjias smerter øker hvis du holder deg i samme stilling for lenge.  Sørg for å veksle mellom sittende, stående og liggende stillinger.

Prøv å bytte hvert 15. minutt hvis mulig. Ikke sitt for lenge i gangen. Sittestilling forårsaker økt trykk på isjiasnerven når den beveger seg nedover rumpemusklene ned til beinet. Variere stilling hvert 20. minutt og passe på riktig holdning kan bidra til å redusere presset fra ryggraden og redusere isjias smerter.

Isjias tøyninger

ISJIAS SMERTELINDRING TIPS NR.5: Tøyningsøvelser

Inkluder forsiktige tøyningsøvelser i din daglige rutine. Tøyningsøvelser er en utmerket måte å forbedre fleksibilitet og bevegelsesområde, samtidig som du styrker kjernemuskulaturen.

Gjør noen enkle øvelser mens du ser på nyheter eller favorittfilmen din:

1: Ligg på ryggen med beina bøyd og føttene flate på gulvet.

2: Ta det ene kneet til brystet mens du holder den andre foten på gulvet.

3: Hold nedre rygg presset mot gulvet, hold i opptil 30 sekunder.

4: Gjenta på den andre siden.

Du bør også prøve å tøye hamstringsmusklene forsiktig, da en stram hamstrings vil forverre isjias. Hamstrings er den store muskelen bak på låret.

 

 

Den ekstreme smerten ved isjias krever ikke alltid legehjelp, men noen isjias symptomer er verdt å være obs på! I sjeldne tilfeller kan forsinket medisinsk behandling føre til eller forårsake permanent nerveskade.

Hvis du opplever noe av følgende under, må du oppsøke lege så snart som mulig:

 * Du har sterke smerter i korsryggen og beina

* Du opplever nerve-relaterte symptomer, som svakhet, nummenhet, prikking eller    elektrisk sjokk-lignende smerte

* Smerten din forbedres ikke etter 2 uker

* Smerten din blir bare verre

* Du har problemer med tarm og/eller blærekontroll

Avslutning: 

Du kan oppnå god lindring av smerter i isjiasnerven hjemme med forsiktig trening, is- og varmeterapi, riktig holdning, og et bio-elektronisk apparat for  smertebehandling kan hjelpe deg å lindre de verste smertene og hjelpe deg på veien mot bedring.

Men det viktigste du bør gjøre ved smerter i korsryggen og bena er å ta det på alvor - ring alltid legen din hvis du ikke opplever lindring eller forverring.

Opplev rask smertelindring uten medisiner – få en helt ny hverdag med MiTouch. Bestill her!

 

 

KLIKK FOR Å DELE ARTIKKELEN MED EN VENN

Bioelektronisk medisin

  • Effektiv smertelindring uten medisiner – men i form av elektrisitet
  • Anbefalt av smertespesialister
  • Fagfelt innen medisin som kombinerer biologi, nevrovitenskap og teknologi for å behandle et bredt spekter av smerte- og helseproblemer
  • Enorm utvikling på forskningsfronten gjør det mulig for mange å bytte ut enkelte medisiner med bio-elektriske apparater
  • I tillegg til å lindre smerte, kan bio-elektrisk medisin også brukes til å øke styrke, gi raskere rehabilitering og forbedre prestasjon

Legg igjen en kommentar

Navn .
.
Beskjed .

Vær oppmerksom på at kommentarer må godkjennes før de publiseres