Fem praktiske tips for å lindre kroniske ryggsmerter.

CEO og Fysioterapeut
Norkor Norway

I denne artikkelen deler fysioterapeut og daglig leder i NuroKor Norway Hilde Hjertholm sine profesjonelle råd for å håndtere og behandle ryggsmerter fra isjias til idrettsrelaterte skader.

Alle som har hatt ryggplager, vet hvordan det kan redusere livskvaliteten. Ifølge NHI opplever omtrent 8 av 10 personer ryggsmerter på et tidspunkt i løpet av livet.

Mennesker i alle aldre, både menn og kvinner, kan lide av ryggsmerter, da oftest korsryggsmerter som spenner fra kjedelig, konstant vondt til en plutselig, skarp følelse og som kan føre til uførhet.

Ryggsmerter kan utvikles uten en åpenbar årsak og kan gjøre enhver frustrert. I andre tilfeller er det veldig klart hva som har forårsaket ryggsmerter og stiv korsrygg, for eksempel en muskel- eller ligamentbelastning fra løfting eller overbelastning, eller en prolaps i korsryggen ( skiveutglidning). Ryggproblemer kan også knyttes til tilstander som leddgikt eller osteoporose.

Heldigvis kan i de fleste tilfeller enkel fysiske aktivitet, livsstilsendringer og konsekvent behandling bidra til å forbedre tilstanden.

Opplev rask smertelindring uten medisiner – få en helt ny hverdag med MiTouch. Bestill her!

FEM PRAKTISKE TIPS HVORDAN DU KAN LINDRE RYGGSMERTER NATURLIG:

1) MINIMER LANGVARIEGE STATISKE POSISJONER

En vond rygg  er ofte forårsaket av stramme hamstrings. Og stramme hamstrings kommer ofte fra å være i statisk posisjon for lenge.

Overdreven sitting stresser ryggplatene og korsryggen, forårsaker muskelspenninger og forverrer kronisk smerte. Ofte kan man få denne typen ryggsmerter fra mye PC og kontorjobb. Og dette skal man ikke ta lett på for det kan føre til mekanisk skade på ryggen over tid.

For å unngå dette bør du sørge for å bevege deg litt med jevne mellomrom og ikke sitte for lenge om gangen. Vurder å bruke stående skrivebord eller ta periodiske pauser for å strekke ut og frigjøre presset på korsryggen. Unngå overbelastede muskler og ledd ved å skifte stilling hvert 30. minutt til en time.

Dårlig holdning kan også føre til mange ryggproblemer. Så pass på holdningen din, rett opp nakken, skuldrene og ryggen for å redusere stress på ryggraden. Bruk ergonomiske stoler eller seter med korsryggstøtte for å begrense stress på korsryggen. Bruk riktig sitteposisjon ved å opprettholde en normal korsryggkurve, og plasser skjermen i synsnivå og sørg for at hodet ikke stikker fremover.

 Ikke minst- Vær oppmerksom på hvor mye tid du bruker på å se ned på telefonen din, da dette kan føre til at man får stiv nakke og blir stiv i ryggen.

 2) JOBB MED MOBILITET OG TØY DAGLIG

Om du lider av muskelsmerter i ryggen, vil jeg foreslå at du  regelmessig tøyer, og bygger opp muskulaturen i og rundt ryggen for å styrke den.

Mangel på mobilitet spiller en stor rolle i å forårsake ryggmserter, og akutte ryggsmerter i både øvre rygg og nakke. Fordi ryggen din er den som forbinder alt, kan stram muskulatur et annet sted føre til kroniske smerter i ryggen.

Mobilitet blir enda viktigere hvis du sitter mye, og da er mobilitetsøvelser viktig.

Mobilitet ser annerledes ut for alle. Du kan vurdere å starte dagen med 15 minutter med tøyningsøvelser for å vekke muskler og ledd. Det er også lurt å ta seg en strekk og tenke på  mobilitet gjennom hele dagen. Ta deg tid med jevne mellomrom fra datamaskinen for å åpne opp bryst, skuldre og hofter.

Ved å tøye litt og utføre disse bevegelsene regelmessig kan det bidra til å lindre ryggsmerter. Noen mennesker er strammere i muskulaturen i skuldrene og brystmusklene, mens andre kan få det i hoftene.

3) BRUK BIOELEKTRISK STIMULERING

Fysioterapeut Hilde Hjertholm sverger til bioelektrisk terapi som NuroKor for å håndtere bl.a. isjias og generell ryggsmerter.

NuroKor`s MiTouch apparat er lett å bære med seg i lommen, og du kan ta det med hvor som helst. Det er veldig praktisk, men likevel kraftig. "

 Hilde uttaler“Bioelektronisk terapi gir pasienten et verktøy de kan bruke i hjemmet sitt så ofte de trenger, og gir dem kontroll over smertene mens de er aktivt involvert i sin egen behandling. Dette er en naturlig behandling av ryggsmerter som er meget effektiv, og som reduserer behovet for smertestillende medikamenter, muskelavslappende og betennelsesdempende medisiner. 

Det unike med NuroKors MiTouch apparat ar at det kombinerer tre klinisk beviste bioelektriske teknologier som kombinert ikke bare lindrer smerter ved å blokkere smertesignalene som går fra smertestedet til hjernen, og stimulerer muskulaturen, men det har også en avansert mikrostrøm formulering som også bidrar til å hele betent og skadet vev. Ved smertetilstander i muskler og ledd er det nemlig svært ofte betennelse involvert, og dette er forskjellen på NuroKor og andre, eldre apparater på markedet.

NuroKors apparater er enkel å bruke, og du kan stille inn programmer basert på ditt smerte- eller restitusjonsbehov og bruke det hvor som helst og når som helst du vil for å behandle kronisk smerte i ryggen. Bruk det daglig eller ukentlig vil også hjelpe på kontinuerlig restitusjon og med å unngå at smerteproblemer oppstår på nytt ,og forhindre fremtidige ryggskader.

Opplev rask smertelindring uten medisiner – få en helt ny hverdag med MiTouch. Bestill her!

 

 4) BRUK VARME- ELLER IS

Selv om effekten av denne metoden kan variere avhengig med årsaken til ryggsmerter, er det absolutt verdt å vite om.

Fordi varmeterapi utvider blodkar i musklene, øker det tilførselen av oksygen og næringsstoffer, og hjelper med helbredelse. Det kan lindre ryggsmerter og er supert for en stiv korsrygg.

Isterapi er oftere brukt etter å en akutt skade. Det hjelper til med å redusere faren for  betennelse, og demper hevelse.

4) HOLD DEG AKTIV

Selv om ryggsmerter er forskjellige for alle, er det en ting som Hjertholm anbefaler for de fleste og det er å fortsette å bevege seg: "Når ryggsmerter rammer, er ditt første instinkt å trekke seg tilbake til sofaen, legge seg ned og minimere all bevegelse," sier Hjertholm. "Men nyere forskning  tyder på at dette kanskje ikke er den beste metoden. Bevegelse er en god strategi for å bekjempe og forebygge milde til moderate smerter i korsryggen. På toppen av dette øker grunnleggende aerob trening som å gå og sykle blodsirkulasjon og næringsstoffene til bløtvevet i ryggen. Dette kan forbedre helingsprosessen og redusere stivheten som ofte resulterer i ryggsmerter. ”

5) GJØR YOGA OG MEDITASJON

Noen av oss er raske til å ikke ha tro på kraften av yoga og meditasjon, men det er en grunn til at folk har praktisert dette i århundrer.

Kroniske ryggsmerter tømmer deg følelsesmessig og mentalt. Dette er grunnen til at disse aktivitetene vil hjelpe deg med å håndtere de psykologiske aspektene også som er viktige.

Ofte anbefaler spesialister yoga, meditasjon eller andre typer avspenning for å hjelpe hjernen med å redusere eller ignorere noen smertesignaler.

Yoga forbedrer helsen til ledd og muskler da gjennom tøyning distribueres næringsstoffer gjennom blodsirkulasjonen, og øker fleksibiliteten i ryggraden. Start med forsiktige tøyninger og gå sakte over til mer avanserte bevegelser når du føler deg komfortabel.

Meditasjon hjelper med å frigjøre endorfiner, forbedre konsentrasjonen og redusere stress. Den kontrollerer også måten kroppen din opplever ubehag og reduserer smertefulle opplevelser. Meditasjon gjøres best i et stille og fredelig rom hvor du kan fokusere og være i harmoni med deg selv. Begynn med langsom, kontrollert pust og fortsett gradvis i ditt normale tempo. Du kan meditere rett når du våkner, når du har lunsjpause på jobben eller før leggetid.

Selv fem minutter daglig kan utgjøre en forskjell. Prøv en app som Headspace.

AVSLUTNINGSKOMMENTAR

Å ha en sterk, sunn og smertefri rygg betyr bedre livskvalitet. Du kan lindre kroniske smerter ved å sitte mindre og bevege deg mer og passe på riktig holdning. Konsekvent fysisk aktivitet, varme- / isterapi og å øve på yoga og meditasjon kan også bidra til å lette ubehagene dine. Og enda viktigere, bruk elektromedisin som NuroKor for å lindre smerter og betennelser i vevet, øke restitusjon og avspenning, og for å forebygge fremtidige ryggproblemer.

Hvis du sliter med kroniske smerter i ryggen eller nakken og er klar for å starte reisen med å bli smertefri, er NuroKor her for å hjelpe.

Vi gir deg også gratis veiledning om du ønsker å teste ut vår apparater.

 

Kjøp NuroKor Smertelindringsapparat i dag!

Bioelektronisk medisin

  • Effektiv smertelindring uten medisiner – men i form av elektrisitet
  • Anbefalt av smertespesialister
  • Fagfelt innen medisin som kombinerer biologi, nevrovitenskap og teknologi for å behandle et bredt spekter av smerte- og helseproblemer
  • Enorm utvikling på forskningsfronten gjør det mulig for mange å bytte ut enkelte medisiner med bio-elektriske apparater
  • I tillegg til å lindre smerte, kan bio-elektrisk medisin også brukes til å øke styrke, gi raskere rehabilitering og forbedre prestasjon

Legg igjen en kommentar

Navn .
.
Beskjed .

Vær oppmerksom på at kommentarer må godkjennes før de publiseres